torstai 26. heinäkuuta 2012

No, I'm not dead

I'm back!

Tosiaan ollut kirjoittelussa "pieni" tauko. Syynä siihen on ollut laiskuus ja kolmen viikon mittainen reissu. Saatte nyt siitä pitkän tekstin ja kuvia on ihan himputin paljon. Viimeseltä viikolta ei kyllä ole kuvia, koska ne on Annalla. Ylläripylläri olin Annan kanssa reissussa :D

Matka lyhyesti: Asuntovaunulla Annan perheen kanssa (äiti, isäpuoli, Leevi-koira) Västeråsiin Big Power Meettiin, joka on maailman suurin jenkkiautotapahtuma. Annan isäpuoli siis omistaa harvinaisen jenkkiauton (Dodge, Monaco). Sieltä Ruotsin halki Lappiin Muodoslompoloon, jossa asuu isäpuolen veli. Sieltä sitten Suomen läpi kotiin.

Ja tästä lähtee...

3.7. Järvenpää - Naantali
Reissuun lähdettiin Annan pihasta. Kamoja olin roudannut edellisenä iltana asuntovaunuun. Ja maanantaina laukkasin Vallun kanssa maastossa!!!! Oli pakko kertoa... Olin aamulla vähän vaitonainen ja meinas itku tulla ku äiti halas ja lähti pihasta. Mietin, et mihin helvettiin mä oon oikeen lähtenyt mukaan. Meni onneks päivän aikana ohi. Jännää kyl oli lähtee pitkälle matkalle! Kävin muuten viel samana aamuna terkkarissa äidin kaa, ku olin yskiny viikon limaa ja äiti alko jo epäilee jtn keuhkokuumetta... Ei kyllä ehditty mennä labraan kun piti lähteä. No, ei ollut keuhkokuumetta, kun kerran täällä kirjoittelen.
Matka Naantaliin sujui hyvin. Ajan kuluksi veikkailtiin Annan kanssa ohittavien autojen merkkejä ja värejä. Tuli muuten autojen merkit tutuiksi, kun niitä Googleteltiin. Mentiin semmosta tietä, jolla oli ihan kauhiasti tunneleita. Harmi, kun en muista kuinka pitkiä ne oli pisimmillään, mutta ketä kiinnostaa... Naantaliin kun päästiin, niin leirintäalue oli täynnä. Mentiin siis lähelle satama-aluetta hiekkaparkkipaikalle. Merimaisema oli hieno! Käytiin päivällä kävelemässä Naanatalissa ja mä ostin ylisöpön Haisuli-kynän. Olisin ostanut hupparin, mutta oli vain lasten kokoja... Kierreltiin teitä ja palattiin vaunulle. Vanhemmat lähti myöhemmin hakemaan Hesestä ruokaa ja me hengailtiin vaunulla. Nähtiin illalla ilmielävä ( <-- yhteen vai erikseen?) KETTU! Stalkattiin sitä ja mentiin nukkumaan.

4.7. Naantali - Kapellskär - Sigtuna
Aamulla 9.30 lähti rahtilaiva Kapellskäriin. Päästiin rekkojen sekaan laivan alaosaan, kun laivan lastaajat jotenki aatteli, et Monaco ei muka jaksais vetää ramppia ylös muiden vaunujen ja henkilöautojen sekaa. Olis kyl jaksanu, mut ei sit... Laivassa mentiin sit hyttiin ja saatiin aamupalaa. Syömisen jälkeen suihkuun ja sitä rataa. Laivamatka kesti yhteensä 8h. Laivalla ei mitään ihmeellistä, joten skippaan sen.
Kapellskäristä eksyiltiin muutaman pysähdyksen jälkeen Sigtunaan. Se on pikkuinen (n. 8000 asukasta) ja Ruotsin vanhin kaupunki. Oli jo aika myöhä kun päästiin sinne ja löydettiin parkkipaikka, johon kylläkin jäätiin jumiin, kun 12 metrin yhdistelmä ei mahtunutkaan ympäri ja vahna autokin keitti.. Oli kivaa nukkua ...bussipysäkin vieressä.

5.7. Sigtuna - Västerås
Aamulla kierreltiin vielä pikkukylässä, tosin mikään ei ollut auki.. Nähtiin mm. Pyhän Pietarin ja Pyhän Olavin kirkon rauniot.
Jatkettiin matkaa sitten Västeråsiin, jossa oli maailman suurin jenkkiautotapahtuma (Power Big Meet 2012). Tietenkin piti tankata ja eksyä pari kertaa matkalla. Västeråsissa olikin sitten ihan helvetin siistiä! Tosin suurin osa porukasta humalassa, mutta silti! Autoja oli ihan pirusti ja meno oli kova. Turvaväleistä ei ollut tietoakaan leirintäalueella... Kierreltiin Annan kanssa leirintäalueella ja ihasteltiin autoja. Hassua, en ole mikään autoihminen, mutta noi kyllä teki vaikutuksen! Pelattiin korttia ja otettiin aurinkoa ja illalla käveltiin keskustaan katsomaan cruisingia. Tarkoittaa sitä, että autot lähtevät ajamaan mateluvauhtia keskustaan näyttämään autojaan. Musiikki soi ja matka oli pitkä (yhteensä n. 18km). Keskutaan tullessa oli vähän niin kuin Blues-katu. Täynnä krääsää, karkkia ja ruokaa. Keskustassa oltiin niin myöhään, että kaupat olivat jo kiinni. Huomasin kans, että kengät hiersivät.. Olipas hirmuisen fiksua lähteä tennareilla ja ei sukkia hiostavan kuumalla ilmalla... Mä itkin oikeasti tuskasta kun päästiin vaunulle. Olin syvästi vittuuntunut ja menin oitis nukkumaan.

6.7. Västerås
Aamulla menin ajoissa suihkuun, syötiin aamupalaa. Totesin muuten, että nilkka oli ihan pirun kipeä, kun kävelin. Laitoin vaunulla tukisiteen... Lähdettiin sitten autolla varsinaiselle tapahtuma-alueelle. Alueena toimi vanha lentokenttä ja se oli täynnä autoja. Niitä oli sinä päivänä 8000-9000 ja kello oli vasta vähän ja autoja virtasi koko ajan alueelle. Minä ja Anna päästiin muuten ilmaiseksi alueelle, koska oltiin takakontissa (johon sailaitettua penkit) ja kun huomattiin, että meistä ei otettu maksua, niin mentiin tietty mataliksi ja kikatettiin.
Kierreltiin alueella ja katseltiin autoja. Siellä oli kans sellainen torikatu, jossa myytiin kaikkea autokamaa ja muuta krääsää. Ostin Power Meet paida, joka on ihan ylihieno! Siel oli kans joku showlentäjä, joka teki hienoja temppua mm. ylösalasin.
Lähdettiin sieltä n. klo 14 suuntana keskusta, jonne päästäisiin ostoksille. Matka ei mennyt ihan niin nopeasti kuin olisi luullut, kuuden kilometrin matkaan kului kaksi tuntia! Mut jee, saatiin olla takakontissa ja kuunnella musaa. Ostin muuten torikadulta Suomen lipun, jota liehuteltiin matkalla. Oli kans kivaa vilkutella ihmisille. Porukka oli aika hilpeää. Keskustaan kun päästiin, ostin pari paitaa jotain, mitä olin unohtanut kotiin. Käytiin kaupasta hakemassa kans pakastepizzat.
Kun lähdettiin autolla takasin leirintäalueelle matka kesti jälleen ihan saakelin pitkään. Kahden tunnin istumisen jälkeen mulla ja Annalla keitti kiinni, otettiin pizzat ja leivinpaperi kainaloon ja lähdettiin kävellen l.alueelle. Huvittavaa kun ihmiset yrittivät ostaa meiltä pizzoja ja nauratti kun muutenkin huutelivat perään. Kuului mm. hoppa ja tjej sanoja... L.alueella pizzat uuniin ja syötiin. Loppuilta meni kivasti korttia pelatessa ja musiikkia kuunnellessa. Meinasin kyllä saada sydänhalvauksen, kun joku tuli paukuttamaan vaunun telttaa ja huusi: "Haloo där!!" naurettiin kyllä sitten, eikä mies pahaa tarkoittanut. Jytät soi nukkumaan mentäessä, mutta yllättävän hyvin saatiin unta.

7.7. Västerås
Nukuttiin aamulla pitkään ja lahnailtiin Annan kaa vaunussa. Piti mennä keskustaan, mutta oli niin kuuma, ettei jaksettukaan... Mentiin lataamaan iltapäivällä akkuja (puhelimet + kamera) l.alueen keittiöön. Sinne tuli joku suomalainen vanhempi herra humalassa mesoamaan puhelimestaan, joka oli samassa paikassa kuin oli jättänyt... Tajuttuaa, että me ollaan suomalaisia, niin herra istui mun viereen ja alkoi selittämään jotain paskaa. Tarjos etupenkin paikkoja yöcruisingiin -64 Cadillacin kyytiin, vakuutti, että on selvä kuski mukana.. Jotain se kans vähän hiplas ja kukkiakin antoi, sai sanoa ikävästi, että lähti liitämään.
Tosiaan illalla (klo 22) lähdettiin yöcruisingia katsomaan, kävellen. Oli ihan saakelin kuuma, mutta meno oli kova. Musiikkia, autoja, kivoja ihmisä, tosin kännissä osa. Autot oli täynnä ihmisiä ja meitäkin pyydettiin kyytiin, vituttavaa kun mitään ei ymmärrä. Silti oli kivaa ja kukaan teistä ei ole kokenut mitään sellaista! Käveltiin yhteensä lähes 8km. Nauettiin ihan saatansti ku ihmiset sooloili ja hihitettiin kun meille vinkattiin silmää. Uni maittoi kyllä hyvin kun puolen yön maissa päästiin vaunulle.
Kirjeen kirjoitusta perheelle

8.7. Västerås - Rättvik
Sadetta, ostin ylisöpön örvelin, oikealta nimeltä Mörksuggan ja hieman kiertelyä leirintäalueella. Uin hyytävän kylmässä vedessä... Jalkoja särki...

9.7. Rättvik - Sveg
Sadetta, pikkukylässä kiertelyä ja ostoksia: Sherlock Holmes ja Kunniattomat paskiaiset. Kortin peluuta ja hengailua.

10.7. Sveg - Östersund
Aamulla sadetta, perillä kirkastui. Vaatteiden kuivatusta, siihen jouduttiin kyllä kysymään apua, kun ei tuo Ruotsin kieli ole niin hyvin hallussa, että kuivauskaapin ohjeita lukisin, Saatiin kans hupia kun miehen  -jolta kysyttiin apua- pikkupoika kysyi ilmeisesti, että mistä ollaan kun ei osata kieltä ja mies vastasi: "Finska" niin hienolla aksentilla, että pokka meinasi pettää. Syötiin pizzaa ja mentiin respaan koneelle. Keksittiin, että lähdetään ens vuonna uudestaan kaveriporukalla (minä, Anna, Miko ja varmaan Terhi) Västeråsiin.

11.7. Östersund - Vilhelmina
Aamulla ei satanut! Matkalla nähtiin oikea _POROLAUMA_ !! Leevi katsoi autosta hölmistyneenä otuksia. Perillä Annan äidin ja isäpuolen kanssa kauppaan ja Anna jäi tiskaamaan. Illemmalla kuvakirjan -ifolorilta tilataan Power Meetista tehty kuvakirja- tekemistä ja kortin peluuta.

12.7. Vilhelmina - Arvidsjaur
Sitten Arvidsjauriin. Upeita maisemia! Perillä leiri pystyyn, syötiin ja keskustaan. Kaupat olivat kyllä jo kiinni (18.30), mutta löydettiin DollarStore, joka oli auki. Löysin ihanan mukin. Vaunulla kynsien lakkausta ja kortin peluuta. Illalla vielä respaan koneelle. Itse kävin vielä melkeinpä yöllä tiskaamassa...

PERJANTAI 13.7. Arvidsjaur - Gällivare
Onneksi mitään kamalaa ei tapahtunut... Pidettiin pidempi tauko JokkMokkissa, josta Anna sai poron taljan. Sen nimi on Pera, mutta kavereiden kesken Mufasa eli Muffe. Itse löysin Röda Korsetin (Punainen Risti) kirpparin, josta ostin nuorisoryhmälle tuliaisia. Gällivaressa satoi rankasti.. Syötiin ja mentiin keskustaa, jossa kaupat jällee kiinni (klo 20), katsottiin aukeamisajat ja päätettiin tulla sitten aamulla...
Takana vanha vesivoimala
Gällivaren rautatieasema
14.7. Gällivare - Muodoslompolo
Aamulla kaupoille, ostin vaan pari kynsilakkaa.. Satoi jälleen.. Mentiin muuten välillä Suomen puolelle kun tiet oli Ruotsin puolella niin hunoja... Pysähdyttiin kans Souvenir kaupassa Suomessa ja ostin porokuvioisen huovan.
Muodoslompolossa veli ja tämän avovaimo ottivat hyvin vastaan. Laitettiin vaunu paikalleen ja mentiin sisälle. Saatiin kunnon talon esittely, Se oli entinen kahden tullivirkailijaperheen asunto yli 200m²). Kyllä, kaksi ihmistä kahden perheen asunnossa. Ylä- ja alakerta olivat melkein samailaiset. Talossa oli remontti meneillään, he kun muuttivat päälle vuosi sitten ja remontoivat itse. Sitten parin tunnin päästä saatiin ruokaa, lohta. Nam! Aika meni nopeasti, pian jo mentiin saunaan ja nukkumaa. Saatiin unta vasta 23 jälkeen ja sitä ennen tapettiin monta hyttystä.

Veli tehnyt kuksia ja kippoja

15.7. Muodoslompolo
Nukuttiin ihanan pitkään, kun normaalisti herätys ollut kuuden ja kasin välissä. Syötiin hyvää puuroa ja suunnattiin sitten puolen päivän maissa uimarannalle. Ei huvittanut uida, mutta kahlasin ja temmellettiin Leevin kanssa. Juotiin teetä/, jotka valmistettiin nuotiolla pannuissa ja syötiin pullaa, nam. Rannan vieressä oli suo, jossa oli lähde. Mentiin Annan kaa hakemaan sieltä pitkospuita pitkin vettä santsikupillisia varten. Join itse suoraan lähteestä. Ihanan raikasta ja kylmää. Rannalla vierähti yli neljä tuntia aikaa. Hyttysiä oli ihan saakelisti... Satoi kun lähdettiin. Mentiin Annan kanssa vaunuun ja kuunneltiin musiikkia ja pelattiin korttia. Mentiin vähän myöhemmin veljen ja avovaimon taloon odottelemaan ruokaa. Ruoaksi poropaistia ja jälkkäriksi raparperipaistosta ja jotain jogurttikermavaahtohommelia. Tapettiin paljon hyttysiä ennen nukkumaan menoa...

16.7. Muodoslompolo
Heräsin ekan kerran aamuviideltä ininään ja tapoin meidän puolelta melkein kymmenen. Nukuin vielä muutaman tunnin ja Anna herätti sitten. Aamupalaksi saatiin lettuja. Seuraavaksi suunta Pallastuntureille. Mentiin ihan vaan omalla porukalla. Paikaa oli aika samanlainen kuin muistinkin. Olin riparilla Hetassa, Enontekijöllä ja käytiin kans Pallaksella. Nyt mentiin vaan eri reitti, Taivaskero. Se oli korkein huippu. Ei kyllä jaksettu ihan ylös, mutta melkein. Itse jatkoin muita pidemmälle, kai se paikka merkkas mulle enemmän.. Ylhäältä soitin Terhille ja juteltiin hetki. Lähdin sitten alas.
Talolla syötiin kasviskeittoa ja siivottiin vaunua. Illalla (klo 22) lähdimme pyöräreissulle kylille. Meitä kierrätettiin järvellä, kirkolla -jonka ovet olivat auki! Laulettiin kans virsiä, mä en kyllä laulanut, ei Annakaan..- ja siellä täällä. Oli ihanaa päästä nukkumaan.

17.7. Muodoslompolo - Ylläs
Aamulla söimme yhdessä aamupalaa ja lähdimme eräälle luonnon lähteelle. Matkalla näimme poroja tiellä! Heh.. Täytettiin lähteellä hienot lasipullot, jotka saatiin veljeltä, palattiin talolle ja lähdettiin seuraavaan paikkaan. Mentiin Annan äidin tädin ja tämän miehen mökille. Siellä syötiin ja lähdettiin pienelle kävelylle, joka tosin loppui multa, Annalta ja Leeviltä nopeasti kun hyttysiä olin niin pirusti. Lahnattiin sitten vaunussa musiikkia kuunnellen. Ilta venähti yöksi kun lopetettiin kikatus.

18.7. Ylläs
Nukuttiin pitkään (10.30) ja syötiin sitten mökissä aamupalaa. Muut lähtivät Ylläkselle, mua ja Annaa ei huvittanut.. Katottiin pari leffaa: Epic movie ja Sherlock Holmes, hyviä molemmat. Leffojen välissä ulkoilutettiin Leevi. Kun muut tulivat, mentiin päiväkahville ja sitten jatkettiin toiseen leffaan.

19.7. Ylläs - Tornio
Lähdettiin ajoissa liikenteeseen. Tiellä jälleen poroja. Pysähdyttiin Napapiirillä, menin ihan sekaisin ku tajusin, että olin ollut siellä ennenkin, kun mentiin riparille. Nähtiin siellä myös Yhteiskoulun äikänmaikka. Miten voi olla mahdollista? Matkalla toisella puolella näkyi Ruotsi lähes koko ajan. Perillä leiri kasaan yms. ja keskustaan ostoksille, löysin pari paitaa. Sitten saunaan... Vaunussa kortin peluuta ja reitin suunnittelua. Käytiin Annan kanssa viereisessä puistossa, jossa alakouluikäiset ja pienemmät kiroilivat! Voi sitä järkytyksen määrää...

20.7. Tornio - Kemi - Oulu
Myöhään liikkeelle (12), eka pysähdys Kemissä. Siellä oli Monacon entiset omistajat, joiden luona käytiin. Mä pääsiin just sisälle, niin äiti soitti ikävän puhelun, josta seurasi sulkeutuminen vaunuun, mutta ei siitä sen enempää.. Siitä sitten suoraan Ouluun, Nallikarille. Hassua, vastahan olin siellä 4kk sitten NuVuKossa (SPR:n nuorten vuosikokous). Katsottiin Annan kanssa leffa: Mouse Hunt ja saatiin kunnon naurut! Illalla (klo 22) rannalle vähän kuvaamaan ja pelleilemään. Vaunulle tunnin päästä ja nukkumaan.

21.7. Oulu - Kalajoki - Holma
Aamulla käytiin hieman pyörimässä Oulussa, mm. Raksilassa, jossa on Oulun Kärppien Energia Areena. HAH! Ei mitään verrattuna Hjallis Halliin. Mentiin Kalajoelle hiekkasärkkiä katsomaan, oli kyllä kurja sää... Siitä mentiin Holmaan, johonkin Voltin kieppeille. Ei ollut l.alue, mutta ihan kiva. Vieressä oli monttu, jonka pohjalla lampi. Heitettiin kunnolla talviturkit, Leevikin melkein.

22.7. Holma - Tuuri
Ajettiin suoraan tuuriin, siellä paistoin kaasuhellalla valurautapannulla lettuja, nam. Kyläkaupasta löytyi T-paita, meikkejä, kouluvihkoja -yyh.. koulu..- ja Vallulle yhden jutun. Paikalla oli Crazy Drivers -stuntryhmän show, joka oli tietenkin pakko nähdä. Plussaa oli, että juontajana oli Niko Nousiainen. Show oli mahti ja näin ekaa kertaa livenä monsteriauton! Niin ja päästiin telkkariin!!! Syksyllä sitten voitte katsoa shown Tuuri-ohjelmasta. Lopuksi saatiin nimmarit.
Illalla oli ihanaa kun ukkosti ja salamoi...

23.7. Tuuri - Konnevesi
Aamulla käytiin vielä kyläkaupassa ja löysin yhden leffan: 8 päivää ensi-iltaan. Sitten matka jatkui Konnevedelle isäpuolen tyttäen luo. Ajettiin pitkään js eksyttiin enemmän kuin monta kertaa. Perille päästiin ja ruokaa saatiin. Jutusteltiin tyttären ja hänen isovanhempiensa kanssa. Mentiin aika ajoissa nukkumaan.

24.7. Konnevesi - Mikkeli
Seuraava yöpaikka olisi Visulahti. Jippii!! Uimaan ei kyllä menty, mutta mentiin Xon-puistoon ja menin katapultiin!!! En ole ikinä kokenut mitään niin jännää... Sitten vielä ilmapalloon veden päälle (saatte kuvia, koska en osaa selittää) ja mekaaniseen rodeohärkään. Päivä meni nopeasti ja mentiin aikaisin nukkumaan.

25.7. Mikkeli - KOTI
Jee, kotiin! Eksyiltiin Lahden kautta kotiin, matkalla ei ihmeempiä.
Illemmalla Veeran 17-v synttärit. Oli kivaa ja saatiin kakkua.

Vielä edellisitä päivistä:

Pari viimeyötä on mennyt Lauralla. Ja oon käyny eilen Vallulla Suvin kanssa, almost putosin, mut pysyin. Tänää ratsastin tällä. On siis ihan huippuluokan heppa ja asustaa samalla tallilla Roopen ja kumppaneiden kanssa. Nyt en jaksa enää kirjottaa...

1. apua, toi mörksuggan on ihan ylisöpö! ja nyt ku sain tän luettua nii tuli semmonen fiilis et pitää itekin joskus lähtee kiertelemään paikkoja asuntoautolla... mutta sitä ennen pitää napata roosa mukaan ja tulla vähän morjenstaan teitä :3

2. Niin onkin! Kiva kun luit ^^ Pitää muuten väsätä se sun haaste jossain välissä.. Ja AINA saa tulla moikkaamaan!